Tips för köp av gåvor för spädbarn och småbarn

Spädbarn kommer alltid att vara spädbarn, men deras leksaker har förändrats – och det kan vara överväldigande!

Alla typer av sensoriskt brus och lätta spel plus digitala mediebaserade plattformar översvämmas av barnvänlig programvara och appar.

Tillbaka till grunderna: Klassiska spelkategorier

Symboliskt / Imaginärt – Att låtsas genom spelkaraktärer (som dockor, djur och actionfigurer) och lekföremål (som mat, redskap, bilar, flygplan och byggnader) hjälper barn att lära sig att använda ord och berättelser för att imitera, beskriva, hantera med och efterlikna verkliga händelser. Fantasi är nyckeln här! Imaginär lek är en stor del av barnets sociala och emotionella utveckling.

Precision / Adaptiv / Manipulerande rörelse – Barn kan använda “traditionella favoriter” (som block, former, pussel och tåg) för att lära sig färdigheter i problemlösning. Dessa typer av spel stöder finmotorik och kan förbättra språk- och hjärnans utveckling. Några av dessa spel bygger också tidiga matematiska färdigheter.

Konst – hög kvalitet betyder inte dyrt. Enkla saker som kartonger eller pappersblock kan fortfarande göra små glada. Målarböcker, färgpennor, markörer, leror och klistermärken är bra gåvor som uppmuntrar kreativitet och hjälper till att förbättra finmotorik.

Språk / begrepp – Många traditionella spel finns nu i elektroniska versioner, medan nya spel ofta görs för att ersätta mänsklig interaktion. Till exempel är ett spel med läsning av en berättelse eller ett brädspel nu tillgängligt som en app för virtuella spelare. Men faktiska mänskliga interaktioner är avgörande för ett barns tillväxt och utveckling. Digitala spel bör inte ersätta ett riktigt karaktärsspel. Traditionella kortspel och brädspel (inte videospel eller appversioner) och till och med spelbokstäver och böcker ger dig och ditt barn en chans att interagera och ha kul med varandra.

Total / fysisk rörelse – Spel som involverar fysisk aktivitet (som bollspel, push-pull-spel, ridspel och trehjulingar) hjälper till med fysisk utveckling och kan förbättra självreglering och peer-interaktion på grund av de förhandlingsregler som vanligtvis förekommer när barn leka tillsammans.

Spel shopping minnen:

Var försiktig om etiketten säger “didaktisk.” Sanningen är att de flesta surfplattor, datorspel och appar som annonseras som “pedagogiska” inte är riktigt. De flesta av de “pedagogiska” apparna riktar sig till minneskunskaper som alfabetet och former. Dessa färdigheter är bara en del av förberedelserna inför skolan. Några av de färdigheter som unga barn verkligen behöver för att lyckas i skolan (och i livet) inkluderar impulskontroll, hantering av känslor och kreativt och flexibelt tänkande. Det lärs bäst genom oorganiserat socialt spel med familj och vänner. Forskning har visat att tablettbaserade spel faktiskt kan fördröja den sociala utvecklingen hos spädbarn och småbarn eftersom de inte innehåller verkliga ansiktsuttryck, gester och uttal.

Var medveten om spelpotentialen för att uppmuntra ras- eller könsstereotyper. Eftersom spel har förändrats över tiden, så har våra förväntningar på “vad tjejer gör” och “vad pojkar gör” också. Alla barn behöver möjlighet att utforska olika könsroller och olika lekstilar. Erbjud barnböcker eller pussel som visar män och kvinnor i icke-stereotypa och könsdifferentierade roller (såsom arbetande föräldrar, sjuksköterskor och kvinnliga poliser). Ditt barn har en mängd olika leksaker att välja mellan – inklusive babydockor, leksaksfordon, actionfigurer och block. Se utveckling av könsidentitet hos barn.

Begränsa användningen av video- och datorspel. Den totala skärmtiden, inklusive tv- och datoranvändning, bör vara mindre än en timme per dag för barn från 2 år och över och bör undvikas för barn under två år. Barn under 5 år får bara spela med dator- eller videospel som är lämpliga för tillväxt, helst med en förälder eller vårdgivare. Se hälsosamma digitala medieanvändningar för spädbarn, småbarn och förskolebarn.